Ideologia

Teosofia, kristosofia, Vuorisaarna

Teosofisen liikkeen alkuunpanija oli Jelena Petrovna Blavatskaja eli Helena Blavatsky. Kreikan sana theosofia tarkoittaa jumalallinen tai jumalien viisaus. Blavatskyn mukaan Teosofia ei ole uskonto, vaan jumalallinen tieto eli tiede, viisaususkonto, jota on opetettu alun perin kaikissa uskonnoissa sisäisenä oppina. Teosofian perusopetuksia ovat: jälleensyntyminen; ihminen käy kehityksen koulua monen elämän aikana; karma eli syyn ja seurauksen laki; ihminen kokee nykyisessä ja tulevissa elämissään ajatustensa ja tekojensa seuraukset. Jumaluus; elämän alkulähdettä ei voi määritellä, kaikki asiat ovat Siitä lähtöisin; ihmisen henki on kipinä jumaluuden ikuisesta tulesta.

Suomalaisen teosofian uranuurtaja Pekka Ervast tutustui Blavatskyn teosofiaan 1894. Vuodesta 1895 hän syventyi myös Leo Tolstoin vuorisaarnaa selittävään oppiin. Seuraavan vuoden lokakuussa hän koki valaistumiskokemuksen, jota hän itse kutsui uudestisyntymiseksi. Kirjoissaan hän omaan kokemukseensa perustaen osoittaa, että vuorisaarnan antiteesit (Matt.5:21-48) ovat uudestisyntymiseen johtavia harjoitusohjeita. Ervast tiivistää ne seuraavalla tavalla:

  1. Älä suutu
  2. Älä ajatuksissasikaan ole epäpuhdas
  3. Älä vanno
  4. Älä ole pahaa vastaan
  5. Älä sodi, vaan rakasta kaikkia ihmisiä

Johan Rikhard Hannula oli Pekka Ervastin läheinen oppilas ja työtoveri. Vuonna 1918 hän kieltäytyi oman henkensä uhalla osallistumasta sotaan. Hän korosti yksilön aseettomuusratkaisun tärkeyttä ja Suomen tehtävää aseistariisuutumisen edelläkävijämaana sekä Ervastin erikoisasemaa ihmiskunnan auttajien joukkoon kuuluvana suurena henkisenä opettajana.

Helena Blavatsky (1831–1891), Pekka Ervast (1875–1934) ja J.R. Hannula (1873–1956).

Tulevaisuuden uskonto

Ja jos me tämän yhteydessä kysymme, mikä on oleva uuden uskonnon nimi, miten sen tunnustajat tulevat itseään kutsumaan, niin jos minä saisin antaa sille nimen, sanoisin, että se tulee olemaan ihmisyyden uskonto. Ne ”seurakuntalaiset”, jotka siihen kuuluvat, kutsuvat itseään ihmisiksi, ihmisyyden tunnustajiksi. Jokaiselta, joka siihen otetaan, kysytään: oletko ihminen? ei: oletko kristitty, juutalainen, muhamettilainen, buddhalainen? vaan: oletko ihminen? tiedätkö mitä on ihminen?

Pekka Ervast: Ihmisyyden uskonto, 2. painos, s. 16

Vuorisaarna

Vuorisaarnan viisi käskyä

Älä suutu – hyvyys

Jos kannamme suuttumuksen ja vihan taakkaa, niin se estää meitä olemasta sieluja, oikeita ihmisiä; sillä sielullisina olentoina me emme tunne vihaa emmekä suuttumusta. Opi lempeäksi ja anteeksiantavaksi.

Älä ajatuksissasikaan ole epäpuhdas – puhtaus

Se taakka ja risti, joka on ihmisten kannettavana, on sukupuolisuus. Kaikki ihmiset tuntevat kuinka heikkoja he ovat tässä suhteessa, kuinka epäpuhtaita heidän tunteensa ja ajatuksensa saattavat olla. Tarkoitus on puhdistaa sydämemme niin, että se tulee kuin lapsen sydämeksi.

Älä vanno – totuus, rehellisyys

Ihmisen ei pidä valalla sitoa itseään toisen orjaksi tulevaisuuteen nähden, vaan aina säilyttää omatuntonsa vapaana ja puhtaana. Ole rehellinen.

Älä ole pahaa vastaan – rauhallisuus

Älä vastusta pahaa pahalla, vaan voita paha hyvällä. Älä käytä väkivaltaa, vaan edistä hyvää sen omilla keinoilla. Kaikki se paha mitä kohtaamme, olosuhteet, kärsimykset, vaikeat ihmissuhteet ovat itse asiassa salapukuinen siunaus, jos osaamme suhtautua siihen oikein.

Älä sodi, vaan rakasta kaikkia ihmisiä – rakkaus

Rakastava ihminen ei tiedä pahasta. Hän näkee hyvän, joka piilee pahan takana ja kiinnittää huomionsa siihen. Hänellä ei ole vihollisia.

”Yksilö ei voi näitä käskyjä noudattaa, ilman että hänelle alkaa uusi elämä. Hänen olosuhteensa vähitellen muuttuvat.

Jos kristikunta ryhtyisi Jeesuksen käskyjä noudattamaan, muuttuisi elämä maan päällä. Taivasten valtakunta astuisi alas ihmisten keskelle, ja uusi aika alkaisi todella ihmiskunnalle. Kadotettu paratiisi voitettaisiin takaisin.

Mutta koska se päivä koittaa? Ei se koita, ennenkuin ihmisille ja ihmislapsille aletaan opettaa Jumalan valtakunnasta, onnen ja autuuden Edenistä, sen portille vievästä tiestä ja Jeesuksen antamista avaimista, joilla portti avataan.”

Pekka Ervast: Vuorisaarna, s. 155-156.

Aiheesta enemmän mm. seuraavissa kirjoissa: Pekka Ervast: Jeesuksen salakoulu, Vuorisaarna, Laki vaiko evankeliumi?, Nykyisen ajan ongelma ja sen ratkaisu.

Ihmisyyden tunnustajat

Teosofisia ihanteita käytännön elämässä.

Toimintaamme voi tukea Ihmisyyden tunnustajat -säätiön kautta.